«Av og til tror vi at det vi gjør, bare er en dråpe i havet. Men havet ville vært mindre uten den dråpen.»
(Mor Teresa)
Det er mye bra å hente fra sitatet: Troen på at selv de små ting er viktige i den store sammenhengen – at det JEG gjør, kan utgjøre en forskjell. Men kanskje enda viktigere – at det VI gjør, sammen – virkelig betyr noe. Det betyr noe for verden, men det betyr også noe for oss. For fellesskapsfølelsen. Og den er kanskje ekstra viktigere nå i koronatiden.
En hel skoleuke satt av til et felles skoleprosjekt – det har potensial til å resultere i mye bra! Og kort oppsummert: Det ble bra! Veldig bra. Bare se:
Elevinvolvering
Miljøperspektiv og bærekraft er satsingsområder også i folkehøgskolene – og er det noen som er gode på miljøbevissthet, er det ungdommene. Det var derfor helt selvfølgelig at dette prosjektet skulle bygges på elevinvolvering. Elevrådet hadde en sentral rolle i idémyldring og også i utforming av «Ukas utfordring» på elevheimene.
Ukas utfordring
De gikk for noe helt konkret:
Hvilket internat er best på søppelsortering og har minst matsvinn i løpet av uka?
Resultatet var imponerende: etter nøye oppveiing og kontroll i samarbeid med hovedkjøkkenet, kunne alle internatene vise til sterkt redusert matsvinn, i tillegg til veldig bra søppelsortering og økt bevissthet rundt energibruk.
En annerledesuke
Med fokus på miljøet, ble det bestemt at all aktivitet skulle foregå på skolens område. Ingen bruk av biler eller busser. Uken startet med et felles seminar mandag morgen – med film, små innlegg og gode tips til en mer bærekraftig skolehverdag. Både ansatte og representanter fra elevrådet bidro.
Tirsdag, onsdag og fredag ble satt av til kurs, torsdag sto internatene i fokus, og lørdag ble «The Grand Finale» – med utstillinger og fremlegg av kursprosjektene, og selvfølgelig en velfortjent og bærekraftig elevkveld som avslutning.
Kurs
Med en hel skoleuke til rådighet, hvor den ordinære timeplanen skulle byttes ut med aktiviteter og kurs, fikk elevene mulighet til å melde seg på to forskjellige kurs. Alle kursene hadde som mål å tenke bærekraft også med tanke på bruk av materialer.
«Sy handlenett»
Skolens formingsavdeling har mye tekstilrester liggende – helt perfekt til å sy egne bærenett for å redusere bruken av plastposer. Og for noen flotte nett det ble!
«Bli en matredder»
Skolekjøkkenet ble arenaen for å redde mat; lage sunn og god mat av «gamle, men fullt brukbare» grønnsaker, frukt og brød. Tørt brød og brune bananer ble til deilige Arme riddere, ostesmørbrød, banankjeks og bananmuffins, og left overs-grønnsaker ble brukt til å lage en god restesuppe.
«Insektshotell»
Ved hjelp av restemateriell fra sløydsal og vaktmester, sammen med ting sanket ute i naturen, ble det produsert flotte insekthotell. Fokus på viktigheten av å legge til rette for insektene, og spesielt humlene. Godt samarbeid og kreative løsninger. Her er det mange som kommer til å bo godt fremover.
«Rep. & fix av hverdagsting»
Med fokus på å ta vare på i stedet for å kaste og kjøpe nytt: lapping av sykkeldekk, sliping av sakser og kniver, stopping av sokker, pussing av sko, reparasjon av headset, klargjøring av gammel keramikkovn til omsmelting av spiker… Prosjektene var mange og nytteverdien stor.
«Omsøm og redesign av klær»
Med utgangspunkt i ødelagte dongeribukser, ble det laget flotte punger og vesker. Ødelagte klær ble lappet, fikk isydd nye knapper og lappet hull. Restegarn ble brukt til å strikke små plagg. Redesign er en sikker vinner!
«Vedproduksjon»
Vi tar vare på kulturlandskapet for å hindre gjengroing ved å rydde skog og hogge ved. Veden blir brukt i skolens gapahuk og langhus, samt på mange av turene de ulike linjene har gjennom året. Det ble produsert 80 sekker med ved denne uka – nesten nok til skolens årsforbruk av ved!
«Fra søppel til kunst»
I tillegg til å plukke søppel i skolens nærområde, ble elevene utfordret til å lage flotte skulpturer av det de fant. Flott samarbeid og kreativ utfoldelse. Skulpturene ble en synliggjøring av forsøplingen i nærområdet og helt klart en tankevekker.
«Naturvern og sporløs ferdsel»
Hvordan ferdes vi i og tar vare på naturen i nærområdet? Hvordan vi forlater en leirplass? Hva finner vi av naturinngrep i nærområdet vårt? Og hva kan vi bidra med selv? Blant annet lage egne tennbrikketter av makuleringspapir og plante nye trær på skolens område.
Noen avsluttende tanker i etterkant
Motiverte elever
Bærekraftprosjektet ble ei uke hvor alle jobbet sammen med et felles tema og mot et felles mål. Det var stort elevengasjement, motivasjonen var stor og det var godt for alle å ha en arena med samarbeid på tvers av linjene, selv om det var innenfor de velkjente kohortene. Det var stor bredde og variasjon i kursene, så alle elevene kunne finne noe som passet for dem. Og litt intern konkurranse mellom internatene/linjene er alltid artig – selv når det gjelder å vinne «Minst matsvinn»! Utstillingen og presentasjonen i slutten av uka var en fin arena for både utvikling, vekst og mestringsfølelse – og stolthet.
Engasjerte ansatte
Det gjør godt å bryte opp den vanlige tralten og bli utfordret til å jobbe med ting vi ikke nødvendigvis gjør til vanlig. De ansatte sitter på så mye forskjellig kompetanse og det nærer engasjementet vårt når vi får holde kurs i ting som opptar oss. Det var også fint å ha med elever som ikke er fra egen linje – en ny arena for å bli enda bedre kjent.
Videreføring av bærekrafttanken
Prosjektet fungerte godt og skapte både bevissthet og fremmet ny kunnskap og innsikt. Neste skritt er å finne flere måter å holde dette varmt på resten av skoleåret også, slik at det ikke bare blir en «happening», men en kontinuerlig holdningskampanje og varig endring av vaner.