peder-morset-logo
  • Søk skoleplass
  • Om Skolen
    • Veileding
    • Ofte stilte spørsmål
    • Skolerute
    • Valgfag
    • Internater
    • Ukeplan
    • Pakkeliste
    • Skoletur
  • Blogg
  • Linjer
    • Arbeidstrening
    • DIY – naturlig nok
    • Flexi – aktiv livsstil
    • Fotball tilrettelagt
    • Friluftsliv
    • Hesteliv
    • MatLyst
    • Teater, musikk og dans
    • Stipendiat
    • Generelt om linjer og undervisning
  • Priser
  • Ansatte
  • Ekstra info
    • PMF-lekene
    • Ledig stilling
    • Aktivitetsuka
    • NFU sommerleir
  • Kontakt
  • Årsrapporter
Søk i bloggen
peder-morset-logo
peder-morset-logo
  • Søk skoleplass
  • Om Skolen
    • Veileding
    • Ofte stilte spørsmål
    • Skolerute
    • Valgfag
    • Internater
    • Ukeplan
    • Pakkeliste
    • Skoletur
  • Blogg
  • Linjer
    • Arbeidstrening
    • DIY – naturlig nok
    • Flexi – aktiv livsstil
    • Fotball tilrettelagt
    • Friluftsliv
    • Hesteliv
    • MatLyst
    • Teater, musikk og dans
    • Stipendiat
    • Generelt om linjer og undervisning
  • Priser
  • Ansatte
  • Ekstra info
    • PMF-lekene
    • Ledig stilling
    • Aktivitetsuka
    • NFU sommerleir
  • Kontakt
  • Årsrapporter

Amund – et elevintervju

24. juni 2020
-
Skolehverdagen
-
Ingen kommentarer

I dag er vi glade for å få intervjue Amund, som gikk på linja Drone & kamera skoleåret 2019/20.

 

Aller først – hvem er du? Fortell oss litt om deg selv.

Jeg heter Amund, er 19 år og en glad og positiv kar fra Hamars vestlige trakter. Jeg liker å redigere videoer, og spiller for det meste ball på fritiden. 

 

Når du hører navnet «Peder Morset folkehøgskole» – hvilke tanker og følelser dukker opp hos deg da?

De gode minnene er nok det første jeg tenker på. Det at jeg var så heldig at jeg har fått bli kjent med så mange utrolige personer, både blant elevene og de ansatte. Dette var noe som virkelig gjorde året på Peder morset til et av mine desidert beste år.

 

Peder Morset folkehøgskole er en litt annerledes folkehøgskole fordi vi er en skole for alle – uavhengig av funksjonsnivå. Hvordan opplevde du det? Hvordan ble skolehverdagen din her i et miljø basert på det vi kaller «omvendt integrering»?

Det var litt uvant og spesielt i starten, men allerede de første ukene i skoleåret hadde jeg blitt kjent med mange ulike personer som jeg også ble veldig gode venner med. Jeg hadde ikke god kjennskap til personer med lettere utviklingshemming før jeg kom til skolen, men har fått et veldig godt inntrykk i løpet av det året her.

 

Det er spennende (og kanskje også litt skummelt) å begynne på folkehøgskole og spesielt det med å skulle bli kjent med så mange nye og vidt forskjellige mennesker. Hvordan var det å komme som ny elev hit?

Jeg tenkte egentlig ikke så mye over at jeg skulle flytte bort ett år før jeg plutselig sto der, og først da kjente jeg en liten klump i magen. Jeg ble derimot veldig godt tatt i mot både på linjen og på huset, noe som gjorde alt litt lettere.

 

Et folkehøgskoleår er fullt av opplevelser, og mange av dem er knytta til linja og de du går på linje sammen med. Kan du dele noen gode minner fra linja?

Jeg har mange fine minner fra linjen, spesielt mange gode minner fra linjeturen vi var på til Tromsø. Vi kjørte buss fra Peder Morset folkehøgskole hele veien opp til Tromsø, med noen overnattingsstopp på forskjellige folkehøyskoler og hoteller. Turen var 16 timer hver vei, som var litt i overkant, men for meg var alt på veien helt nytt og spennende. Det å være ute og fly drone var også spesielt morsomt, og det har jeg mange gode minner fra med linjen.

 

Ved Peder Morset folkehøgskole bor elevene «på hus» – internat med 8-10 elever. Men – hva gjør dere på hus? Det er vel ikke bare soving? Del gjerne noen artige opplevelser fra huset med oss.

På hus skjer det mye mer enn bare soving. Der går det i alt fra kortspill til dataspilling. Et spill det gikk mye tid i var Mafia – en pekelek hvor kortet man fikk utdelt i starten bestemte hvilke karakter man skulle være. Vi var ofte en stor gjeng som satt å spilte til langt på kveld, noe som var spesielt koselig.

 

Vi har mange prosjekter gjennom skoleåret. Fortell oss om ett av dem som du likte spesielt godt.

FN-prosjektet var min favoritt. Der ble vi delt inn i små grupper og hver gruppe ble tildelt et land som tilsa hvor mye ressurser og penger hver gruppe skulle få. Det var morsomt å løpe rundt å forhandle med de forskjellige gruppene for å få økonomien i landet til å gå rundt, og jeg fikk en litt større forståelse over hvordan slikt fungerer.

 

«Bli den du er» – det er skolens motto. Nå når folkehøgskoleåret er over og du ser tilbake på den du var når du møtte opp her første skoledag og den du er i dag; hvordan har året ved Peder Morset forandret deg som person?

Jeg har blitt veldig mye tryggere på meg selv, noe jeg har merket veldig godt etter jeg kom hjem igjen. Jeg har blitt bedre på å ta ansvar og være mer hjelpsom om det skulle være nødvendig. Jeg føler også jeg har blitt en mer voksen person enn hva jeg var når jeg først kom opp til skolen.

 

Du er nå blitt en av våre viktigste ambassadører. Du har vært elev her og har opplevd skolen og livet her i praksis. Når du møter noen som har lyst til å begynne på folkehøgskole og er nysgjerrige på hvordan det er å gå ved Peder Morset, hva har du lyst til å fortelle dem da?

Aller først hadde jeg nok sagt at hver elev har eget rom og bad, som jeg har satt veldig stor pris på det siste året. Men skolemessig er det nok først og fremst lærerne jeg hadde fortalt om. De er veldig flinke på å se hver elev, og er veldig positive og entusiastiske, som gjør at vi elevene kan føle oss velkomne.

 

Helt til sist; hva er det beste ved å gå på folkehøgskole?

De gode minnene og vennskapene man knytter her, både under skoleåret og etter, det har jeg satt veldig pris på.

 

 

E-post
← Forrige innlegg
Beklager så mye, men...
NESTE INNLEGG →
Karoline - et elevintervju

Legg igjen en kommentar

Din tilbakemelding er verdifull for oss. Din e-post vil ikke bli publisert.
Kanseller svar

Vennligst vent...
Legg inn kommentar

Relaterte nyheter

Andre innlegg som du ikke bør gå glipp av.

Bærekraft – et felles skoleprosjekt

22. november 2020
-
Skoleprosjekt, Skolehverdagen
«Av og til tror vi at det vi gjør, bare er en dråpe i havet. Men havet ville vært mindre uten den dråpen.» (Mor Teresa)   Det er mye bra å hente…
Les mer →
5 Minutter å lese

Våre tanker om hestehold

18. november 2020
-
Linjene, Skolehverdagen
God hestevelferd På linja Hesteliv er elevene innom mange ulike tema i løpet av året, men ett tema går igjen som en rød tråd hele året, og det…
Les mer →
4 Minutter å lese

Linja «Friluftsliv og idrett»

27. januar 2020
-
Skolehverdagen
Har du noen gang opplevd å sitte rundt bålet med venner, kjent varmen av bålet, sett rett opp i den klare stjernehimmelen før du legger deg i soveposen under åpen himmel? Eller – er dette noe du kanskje bare har drømt om, men ikke våget ennå? Da tror vi linja vår Friluftsliv og idrett er midt i blinken! Her står de gode og minneverdige tur- og naturopplevelsene i sentrum.
Les mer →
4 Minutter å lese
Amund - et elevintervju - Peder Morset Folkehøgskole