I dag har vi hatt besøk av Folkehøgskoleutvalget. Dette er en gruppe mennesker som regjeringen har håndplukket for å se nærmere på hva som rører seg i folkehøgskolen. Det finnes 83 folkehøgskoler i landet, fra Mandal i sør til Svalbard i nord. Utvalget har ikke mulighet til å besøke alle, så de har valgt seg ut fire skoler. En av disse ble altså oss, noe vi synes er stas.
Utvalget ble nedsatt i juni fjor, og skal levere sin rapport innen oktober i år. Denne rapporten blir en såkalt NOU, som står for Norges offentlige utredninger. En NOU er ofte det første steget i en offentlig prosess innenfor et område, og vil være et viktig grunnlag for videre arbeid med saken for Storting og regjering. Det er 20 år siden forrige NOU om folkehøgskolene, mye har skjedd siden den gang, og regjeringen vil gjerne vite hva. Utvalget har blant annet blitt bedt om å se på hva samfunnsoppdraget til folkehøgskolene skal være, hvilke rammevilkår som må være på plass, hva slags prinsipper som skal ligge til grunn når nye folkehøgskoler skal etableres og hva slags finansieringsordninger folkehøgskolene skal ha. Utvalget skal også vurdere hva som kjennetegner god faglig kvalitet i folkehøgskolene og hvordan kvaliteten kan videreutvikles og opprettholdes.
Utvalget ankom skolen utpå formiddagen, og ble geleidet inn i A-klasserommet, vårt største klasserom. Her ble de ønsket velkommen av rektor Arild Moen, servert kaffe og frukt, og presentert for noen av skolens ansatte. Først ut var vaktmester Morten Uglemsmo, som fortalte litt om bygningsmassen og vårt miljøvennlige vannbårne oppvarmingssystem. Nestemann ut var lærer Peder Evjen, som fortalte om bakgrunnen for skolens navn, familien Morset og dens kamp mot nazismen. De besøkende satt meget lydhøre, fulgte nøye med og noterte flittig.
Assisterende rektor Tove Børø fortalte så litt om Helge Morset, den nest yngste av Peder Morsets sønner. Han var lærer på Emma Hjorths skole i Bærum, og var den som fikk idéen til en folkehøgskole tilrettelagt for mennesker med utviklingshemming. Det var han som grunnla skolen og utarbeidet de første læreplanene. Selbu kommune stilte med tomt, og skolen mottok sitt første kull høsten 1976. Ledende vernepleier Olaug Dyrdal fortalte litt om miljøterapeutenes rolle som pedagoger. Miljøterapeut Sissel Leinum Kosberg orienterte om hvordan vi praktiserer veiledningsfaget ved skolen. Alle elever har sin egen personlige veileder og får veiledning av denne til fastsatte tidspunkt hver uke. I tillegg kommer gjerne en del veiledning som ikke er fastsatt etterhvert som behovet melder seg.
Så kom elevrådet inn og hilste på. Emilie Grenan, elev på linja Friluftsliv, fortalte på en imponerende og positiv måte om sin opplevelse av livet med Downs syndrom.
Så var det tid for omvisning. Gjestene ble vist rundt på skolen i små grupper med elevene som guider. De fikk se skolebygg og internater, og var ganske imponerte over at samtlige elever har enerom med ensuite bad. Det sosiale aspektet er allikevel godt ivaretatt på internatene, som alle har felles stue og kjøkken.
Det ble også en tur innom vårt nyoppussede skolekjøkken, som stort sett brukes av linjene MatLyst og Arbeidstrening. Det er her de legendariske kakene til PMF-kaféen på Tømra blir til, og det er her elevene på MatLyst lærer seg å lage retter fra alle verdens hjørner.
Etter omvisningen var det duket for mat. Hver torsdag spiser elever og ansatte felles suppelunsj i matsalen. Gjestene ble plassert to og to på hvert bord sammen med elevene, slik at de skulle få god anledning til å prate med dem. Vårt inntrykk er at denne delen av besøket kanskje var den som gjestene satte mest pris på. Praten gikk ihvertfall livlig rundt samtlige bord. Taffelmusikken var ved Daniel Løbakk, som er elev på linja Flexi – Aktiv livsstil. Folkehøgskoleutvalget er en travel gjeng, så da kaffe og wienerbrød var fortært, måtte de dra videre etter å ha takket pent for seg. Vi for vår del takker for det hyggelige besøket, og ønsker utvalget lykke til med sitt videre arbeid. Vi håper og tror at visitten ga et bra inntrykk av skolen vår, og at vi bidro til økt innsikt i hva en folkehøgskole kan være.